دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
جهش تولید با مشارکت مردم
  • تاریخ انتشار : 1393/02/30 - 08:13
  • تعداد بازدید : 947
  • تعداد بازدیدکننده : 25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZTR7

می‌خواهید عصب‌کشی کنید؟

بیشتر مراجعان برداشت مثبتی از عصب‌کشی ندارند و آن را درمانی وحشتناک می‌دانند. این دید منفی تا اندازه‌ای غیرعادی است. یکی از علل آن شاید درمان‌هایی باشد که در گذشته به اسم «عصب‌کشی» به‌وسیله برخی دندانسازان تجربی انجام می‌شد. واقعیت این است که درمان ریشه جزو درمان‌هایی که دندانسازان تجربی می‌توانند ارائه کنند، نیست...




بیشتر مراجعان برداشت مثبتی از عصب‌کشی ندارند و آن را درمانی وحشتناک می‌دانند. این دید منفی تا اندازه‌ای غیرعادی است. یکی از علل آن شاید درمان‌هایی باشد که در گذشته به اسم «عصب‌کشی» به‌وسیله برخی دندانسازان تجربی انجام می‌شد. واقعیت این است که درمان ریشه جزو درمان‌هایی که دندانسازان تجربی می‌توانند ارائه کنند، نیست...



بخشی از این بدنامی هم به تجربه‌های ناگوار برخی بیماران برمی‌گردد چون 99 بیمار راضی تاثیر چندانی در خوشنامی یک درمان یا دندان‌پزشک ندارند، اما یک بیمار ناراضی کل اعتبار یک درمان یا دندان‌پزشک را زیر سوال می‌برد.



درمان کانال ریشه (عصب‌کشی)، با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. هدف از بی‌حسی در درمان‌های دندان‌پزشکی هم این است که درد و ناراحتی حین درمان را احساس نکنید. تزریق بی‌حسی موضعی ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد ولی با توجه به نوع سوزن تزریق، نوع ماده و محل تزریق، با تزریق‌های داخل عضلانی (مثل تزریق پنی‌سیلین) تفاوت دارد و برای بیشتر بیماران چندان ناخوشایند نیست. اگر این مرحله موفقیت‌آمیز باشد، دیگر ابزارهای عجیب و غریب، مراحل طولانی و... ناگوار نخواهد بود. بعد از اینکه بی‌حسی اثر کرد، معمولا بیمار حین درمان دردی احساس نمی‌کند اما ممکن است بی‌حسی کامل نباشد و حین درمان احساس درد ‌کنید، بروز این اتفاق در فک پایین شیوع بیشتری دارد. در این موارد، دندان‌پزشک با تکرار تزریق بی‌حسی یا تغییر نوع تزریق، بی‌دردی ایجاد می‌کند. به‌ندرت با تمام این تمهیدات حین کار ممکن است احساس ناراحتی داشته باشید. عبور از این مرحله با همکاری بیمار و دندان‌پزشک میسر است. اگر باور داشته باشید دندان‌پزشکتان تمام تلاشش را برای عرضه درمانی بدون درد و ناراحتی به خرج می‌دهد، بهتر می‌توانید با او برای عبور از این مرحله (که شیوع آن زیاد نیست) همکاری کنید. اما اگر مضطرب و عصبی باشید، بی‌حس شدن دندانتان با احتمال بیشتری با مشکل روبرو می‌شود چون درد فرآیندی است که جنبه ادراکی و ذهنی هم دارد. تلقی شما از درمان، تصورها و حالت‌های روانی‌تان می‌تواند بر میزان دردی که احساس می‌کنید، تاثیر بگذارد. اگر خیلی خسته باشید، کمبود خواب داشته باشید یا از نظر روانی آماده نباشید، ممکن است همکاری کمتری با دندان‌پزشک نشان دهید. ممکن است دندان‌پزشک برای کسانی که نگران درد حین کار هستند و استرس بالایی دارند، داروهایی برای مصرف یک روز قبل از درمان یا روز درمان تجویز کند.



پیشنهاد می‌شود زمان قبل و بعد از کار دندان‌پزشکی را خالی بگذارید تا بی‌جهت استرس بیشتری به‌خود تحمیل نکنید. سوال‌هایتان را در مورد عصب‌کشی از دندان‌پزشک بپرسید. بسیاری از تصورهای اشتباه که عامل نگرانی‌های شماست، قبل از درمان می‌تواند به وسیله دندان‌پزشک اصلاح شود تا با خیال راحت‌تری روی یونیت دندان‌پزشکی حاضر شوید. همچنین با بالابردن آگاهی خود در مورد درمان کانال ریشه که خوشبختانه امروزه از طریق دنیای دیجیتال و رسانه‌های مکتوب کار سختی نیست، می‌توانید بر برخی از ترس‌های خود که ناشی از نداشتن اطلاعات کافی و ندانستن مراحل کار است غلبه کنید!





 منبع : پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان




  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبر : 4839
کلمات کلیدی

تصاویر

http://dnt.kaums.ac.ir//UploadedFiles/2-2/asab.dnt.jpeg
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب